söndag 26 juni 2011

En lyckostund.


Idag lade jag mig behagfullt tillrätta under den blomstrande smultronjasminbusken, ställde in radion på P1s sommarpratare, och fick lyssna till författaren och akademiledamoten Torgny Lindgren.
Jag vet inte om det var den heta solen, smultrondoften eller Torgny Lindgren, för efter ett tag så kände jag mig svävande en bit över marken i nåt slags oerhört remarkabel lyckokänsla. Visst, förväntningarna är stora när det dansar in elefanter i sommarstudion, men detta överträffade även dessa. Jag kunde se den unge Torgny däruppe sittande på det norrländska utedasset, läsande i det oparfymerade dunklet, och krystande som en prosaist. Men framför allt bjöds jag följa med på resan igenom musikens eufori, tillsammans med glas - och såg -musikanter, Mozart, Charlie Parker och Leonard Cohen.

Av tio får Torgny Lindgren nio illröda smultron av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar