tisdag 7 juni 2011

Dags för enbarnsprincip?


i vårt fattiga land?
Hellre ett älskat barn som vi har råd med, än 10 - 12 som inte har en fucking chans i livet?

"Alla barn har rätt till en rimlig levnadsstandard. Det är dags att ta ansvar för den rätten i dag", skriver Elisabeth Dahlin, generalsekreterare för Rädda Barnen. Och nu ställer Aftonbladet statsministern mot väggen om barnfattigdomen i Sverige.
Ja, fattiga - arma, hungriga barn utan möjligheter, typ hjon - som vi trodde att vi för läääänge sen haft råd att utrota i vårt land.
Men Aftonbladet kan lägga ner förhoppningarna på Reinfeldt.
Säger som Stenmark - de ä int lätt å förklar för en, som int begrip."

Expressen DN

5 kommentarer:

  1. Vi (läs Sverige världens godaste land) har ett gigantiskt arbete framför sig i folkhälsans tjänst.
    Nu måste det kavlas upp ärmarna och resa land och rike runt och undervisa i barnbegränsning.
    Det är smart att skaffa det antal barn man har råd att försörja.

    Eva-Marie

    SvaraRadera
  2. Precis vad som behövs! Enbarnsprincip i en värld, där till sist ALLA våra hotande gigantiska problem, miljö etc. beror på den skenande barnalstringen. Hur kan Sverige i detta läge fortsätta med sin helt vansinniga INCITAMENT-politik? Gör barn, gör barn! Andra ska betala, flerbarnstillägg, mer betald ledighet etc. Var är det globala ansvaret, som Sverige älskar att yvas över?
    Grand-mère.

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2011-06-07 18:49

    När jag ser hur roligt mina två snart utflugna barn har haft och fortfarande har med varandra skulle det kännas dystert att tänka bort ett av dem. Men å andra sidan hade tre barn vuxit mig, med mina begränsningar över huvudet. Så jag är nöjd med två!

    SvaraRadera
  4. Två barn borde vara en lagom gräns i mellanmjölkens land.
    Sorgligt att konstatera, för precis som du, Thorsten, har jag barn som har stort utbyte av varandra i alla lägen.
    Men matsäcken måste ändå bestämma.
    Själv skulle jag annars mer än gärna haft ett helt fotbollslag!

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2011-06-07 22:15

    Hos mig var det mera den "mentala" matsäcken. Vi var fyra syskon, men det var tydligt att min mor egentligen bara klarade två. Jag kände samma begränsning, intuitivt, och när jag (och de facto även min mor posthumt) fick diagnosen Aspergers Syndrom insåg jag att där låg skälet för att helt enkelt inte orkar med fler om jag ska hinna med mig själv också!

    SvaraRadera