lördag 18 juni 2011

Bengt Lagerkvist, barnläkare i Umeå har fått en snilleblixt.


På SkriviDN, har Lagerkvist bemödat sig om att tänka till, skriva ner och därefter skicka sin världsomvälvande idé till allas fromma.
Lagerkvist är, precis som vi alla, beklämd över dagens ungas "låga kunskaper om demokrati, och för deras ointresse för politik".

Och minsann om han inte har svaret, den geniala lösningen på den problematiken! Barnen ska helt enkelt få egen rösträtt.
Hurdå, undrar vi ju alla.
"En möjlighet att påverka mamma och pappa, så att de kan bidra till att förändra samhället. Rösträtt för barn innebär att en förälder är ombud för barnet och på så sätt kan lägga två röster."
????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Eller fem, eller sju eller tolv .
Beroende på hur många barn man har, Lagerkvist.
Eeeehhhhh - jag tror jag går och lägger mig igen.

3 kommentarer:

  1. Kom att tänka på ett citat:
    Ofta är det bättre att hålla tyst och låta folk tro att man är dum,än att öppna munnen och bevisa det....(gäller också nedpräntade rader)

    SvaraRadera
  2. Mitt i prick, Lars! Mannen gjorde mig mörkrädd.

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2011-06-19 18:44

    Rösträtt via förälderombud - aldrig i livet. Däremot lutar jag. både när jag tittat på mina barn och hur de har resonerat om politik och när jag tänker på hur jag, efter att Willy Brandt blev Kanzler 1969 plötsligt blev politiskt medveten - att rösträtt från 16 år, som ibland diskuteras, kanske inte är så tokigt!

    SvaraRadera