torsdag 5 maj 2011

Stör honom inte.


Frilansskribenten Lotta Westerberg skriver idag på Newsmill: "Det är därför inte hans död som kan komma att leda till hämndaktioner från arabvärlden, utan behandlingen av hans kropp."

Jag hade en gång en vildsint hund, jag visste aldrig vad som triggade honom i mötet med andra hundar. Men det kunde, vissa dagar räcka, att en tik hade en uppstickande liten tofs som retade till plötslig våldsattack. Jag visste aldrig när, bara att.

En teckning, en rondellhund, en bokbrand kan på samma sätt få islamister världen över att löpa fullkomligt amok på oskyldiga.
Så givetvis har Lotta rätt.
Vi har sett det förut.

Aftonbladet Aftonbladet

11 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-05-05 12:35

    Tyvärr har ju USA hantert det hela på ett sätt som blir konspirationsteoretikernas julafton!

    SvaraRadera
  2. Thorsten, hur de än hanterat saken så hade det givit anledning till amok.
    Precis som med min hund.

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2011-05-05 12:53

    Ju, ja, men med en levande Usama framför inernationella domstolen i Haag som ansvarig för 3000 döda 9/11 - jag tror det hade varit en större propagandaseger för USA!

    SvaraRadera
  4. I mina ögon, helt klart ja.
    I den oförutsägbara islamistomvärldens ögon......
    Vem vet?

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2011-05-05 13:06

    Jag bryr mig just nu mindre om islamister än om folkrättsliga principer. Just små länder som Sverige är mera beroende på att folkrätten respekteras än de stora elefanterna. Om man kan undvika plumpar i protokollet, bör man göra det. På den punkten är USA mycket lomhörda, även om Bushadministrationen på det stora hela var värre än den nuvarande.

    SvaraRadera
  6. Du har rätt i sak.
    Men jag bryr mig mycket om islamisternas lynniga vrede - den tenderar att massmörda oskyldiga.
    Därför är det inte helt lätt at vara västerländskt juridisk - det smäller inte högt i vissa länder.
    Eller snarare just det, det smäller högt i vissa länder.

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2011-05-05 14:03

    Lever man i och försvarar den västerländska demokratin då är ju en viktig poäng att hålla fast vid ett av dess adelsmärken, rättsamhället. Det finns inget som des motståndare, och då terrorister främst, önskar än att man lämnar rättens väg, RAF var nära att driva Västtyskland dit på 70-talet, t ex. Och då har man ju övergett just det man säger sig kämpa för! Kampen för rättsäkerheten måste föras på alla fronter, ett annat exempel är
    http://www.dn.se/debatt/assanges-kritik-av-sverige-ar-riktig-pa-flera-punkter

    SvaraRadera
  8. Det är ett stort dilemma att människor som lever efter andra system sticker upp ett långfinger i näsan på oss, och flinar rått när oskyldiga faller offer. Men jag är visst med dig i kampen för rättssamhället - var det nu finns.

    SvaraRadera
  9. Såg på debattprogram igårkväll, där Per Garthon sa att dom skulle tillfångatagit Bin Ladin.....
    Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
    Han berättade aldrig hur det skulle gått till.
    /B-M

    SvaraRadera
  10. Per "tomtenissen" Gahrton, hade lätt svingat sig över muren och taggtråden och ensam fört Bin Ladin till domstolen i Haag.......
    Det är bara att hålla med honom, B-M!

    SvaraRadera
  11. Jamenvisst Carina, vilken hjälte han skulle blivit! Jag tycker bara han är en "Duktig idiot"
    Jag blir verkligen trött på alla dessa besserwissrar i teve, som vet precis hur det ska gå till.....efteråt, så dags då!
    Han var vaktad av tungt beväpnade män, innanför en fyra meter hög mur, med taggtråd längst upp. Som en klok person sa i det programmet, han var en soldat i krig och han dog som en..
    Vem orkar se och höra på denna fingerpekande skäggprydde gubbe med handduk på huvudet som bara hotar och viftar med sitt vapen och pratar en massa skit om oss i väst!
    Ack ja....det var det...
    /B-M

    SvaraRadera