söndag 29 maj 2011

Skåne straffar alla.


Rånarna har satt agendan. Från och med onsdag, 1 juni, går det inte längre att betala kontant på tåg och bussar i Skåne. Busschauffören Bertil Jönsson i Helsingborg ser fram emot en tryggare arbetssituation efter de rån som inträffat. Men hur blir det för resenärerna?
Jag är inte avig, jag kan självklart förstå chaufförerna utsatthet, men min mamma 79, har inget kort, ingen mobil, men älskar att röra sig, vara aktiv och se sig som omkring.
Barn, turister, äldre, gamla, ska dom begränsas för att det finns kriminella idioter? Lös problemet - straffa inte alla människor.

Livet är så himla enkelt.
För dom som kan.

HD

15 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-05-29 17:36

    Håller fullständigt med, jag är själv mobilhatare och kontantälskare!

    SvaraRadera
  2. Gissa vilka "ungdomsgrupper" av nysvenskar ,som är grund för detta drastiska beslut ??? En ny eftergift för alla ursvenskar,där speciellt de äldre drabbas.Men kan tänka mig,att även besökande turister,undrar över sådana udda regler.Gemensamt för dessa rån,att de skedde i städernas nya Ghetton...Därför var det ju enbart en tidsfråga,tills de styrande skulle vika ner sig också för denna nya invandrarkultur !!!Som ofta i mina kommentarer påminner jag om att...Ur led är tiden....

    SvaraRadera
  3. Jag älskar också kontanter ;)
    Att allt ska bli så mycket klyddigare.Jag blir så trött.
    Kollektiv bestraffning och som du säger rånarna sätter agendan.
    Rånarna såg till att stänga vår bank.
    Ingen kontantbetalning på vår buss, sonen fick inte åka med. Han fick gå genom Malmö i natten.

    Eva-Marie Malmö

    SvaraRadera
  4. Finns det "kortremsor" alltså ca 20 kuponger på en remsa som man kan handla (kontant) på t ex Pressbyrån eller vissa livsmedelsbutiker och visa för chauffören som stämplar? Eller det kanske ska införas? I så fall slipper chaufförerna kontanthanteringen, samtidigt som den resande faktiskt inte behöver köpa biljett med sin mobil (som i sig inte är särskilt krångligt - så länge man äger en mobil, vill säga).

    Detta system har redan införts i andra landsting och vad jag hört, (jag åker nästan aldrig kommunalt numera, då "mina" bussar kör väldigt sällan och jag ändå har en dryg kilometer till närmaste hållplats) fungerar det utmärkt. Även för turister från andra delar av landet och från andra länder. Och för äldre som kanske inte äger en mobil.

    Man måste ju inte förutsätta att en förändring alltid är till det sämre.

    /Öbon

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2011-05-30 09:07

    Kortremsor är en mycket bra lösning, en kortremsa kan inte hellar avmagnetiseras och tappa minnet!

    SvaraRadera
  6. Ps. Flera landsting har väl dessutom korttidskort för turisterna?

    Ps 2. Svensk Handel vill få bort kontanthanteringen även i butikerna, och fler och fler bankkontor (!) tar också bort den. Jag har själv nästan aldrig kontanter med mig, det är i så fall om det är en insamling till barnens lärare el dyl. Jag gillar kort.

    /Öbon

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2011-05-30 09:15

    Jag tycker att hetsjakten mot kontanter har gått för långt. För mindre belopp och små inköpsställen är de fortfarande mest praktiskt med kontanter!

    SvaraRadera
  8. Ulf Hjertén2011-05-30 09:27

    Här i Nyköping har vi haft kontantfritt på bussarna några år och det funkar bra. Det viktiga är att man har lättillgängliga inköpsställen, som ICA m.fl. På bussen är det enkelt. Jag tycker det är bra att inte behöva ha med för mycket kontanter. Från början var jag mycket negativ till kort men verkligheten har lärt mig att det var inte så farligt. Jag tror din mamma fixar det.

    SvaraRadera
  9. Öbon:
    Du tycks vara i den ålder,man började intensivt indoktrinera...på 60-talet.
    Vem förtjänar på ett "kontantlöst" samhälle ?? Svar:BANKEN
    Vilka ytterligare "tjänar" på ett sådant ??? Svar:STATEN
    Varför??? Svar:Man kan följa dina transaktioner från födsel till grav..Dessutom kan man läcka information om dig,till olika intressenter.
    Vilka förlorar alltså på systemet ???
    Svar:Som alltid den lilla enskilda människan,som låtit sig duperas !!!

    SvaraRadera
  10. @Lars, ja, jag är född 1960 och nej jag oroar mig inte över hövan över att "storebror" skulle veta precis vad jag handlar och när och var jag gör det.
    Då skulle jag lika gärna kunna oroa mig för att "någon" ser mig när jag skriver här eller vilka program jag ser på teve, eller att mina bibliotekslån registreras (de uppgifterna försvinner dock så fort jag lämnar tillbaka böckerna) eller på vilka tider jag passerar vägtullar osv osv osv. Eller att man med hjälp av mitt personnummer kan ta reda på i princip allt, från medlemsskap i ideella föreningar till mina skattedeklarationer.

    /Öbon

    SvaraRadera
  11. Mycket kreativa idéer, tack, hoppas verkligen att remsor kommer att införas i Skåne på stuberten.

    SvaraRadera
  12. Thorsten Schütte2011-05-30 10:29

    Mitt obehag med "informationsmolnet" jag skapar runt mig och en av anledningarna att jag inte tillför det lägesinfo genom påslaget mobiltelefon eller statusinfo via FB och twitter är risken att någon som vill skada mig genom all denna information kan lägga pussel.

    SvaraRadera
  13. Thorsten:
    Ju mer jag lär känna dig,ju mer upptäcker jag hur mycket vi har gemensamt.Förmodar att du lika lite som jag,skulle ha haft en tanke ,att "Metropolis"liksom "1984" skulle få genomföras,innan vi två hunnit stänga våra ögon!!!Nu vill en yngre generationen SJÄLVMANT ge sig in i denna glasklara värld.Att jag är till åldern kommen (kanske delvis senil) gör att den "framtid",man sett fram mot,tydligen nu ligger i det förflutna....Eller skall man uppfatta "våra nya världsvanor" som första del i ett kommande globalt överförmyndarskap ???

    SvaraRadera
  14. @Thorsten, förstår din tanke ang FB och twitter. Är med på FB, men är försiktig med vad jag lägger ut där, så försiktig att det kan bli rätt meningslöst. Men, jag har hittat massor med gamla vänner runt om i landet, som jag tappat bort adresserna till.
    Dessutom blir det inte så "stort" när man hör av sig på detta anspråkslösa sätt, ska man skriva brev eller vykort, förutsätter det nästan att kontakten varit mycket tätare. Så här får jag ändå chansen att höra hur mina vänner från tonår, studier, m fl, har det i sin vardag och det uppskattar jag mycket.
    T ex hittade jag en väninna från de tidiga tonåren där och hon kunde berätta att hon genom alla SINA flyttar runt om i landet, hade sparat mina brev jag skrev till henne. Det kändes som om jag fick tillbaka lite av min historia :-)

    Sedan kallar jag mig ju för "Öbon" här och i min egen blogg. Där anger jag öht inte någons namn, eller exakt var jag befunnit mig, om jag skriver om en resa och jag visar heller aldrig bilder på folks ansikten. Om det inte handlar om mycket kända personer som Anja Pärson, Ingemar Stenmark, Charlotte Kalla och då finns de bilderna helt gratis på div sajter.

    /Öbon

    SvaraRadera
  15. Thorsten Schütte2011-05-30 11:13

    Ja, Lars, där delar vi mycket gemensamt. det som Orwell inte förutsåg i boken 1984 är att övervaknigssamhället inte skapas av en ond diktaturstat "uppifrån", utan växer fram "underifrån" genom myriader icke samordnade initiativ och privatpersoner som matar systemen med känslig information om sig själva alldeles frivilligt. Det är de små stegens tyrrani, där varje steg för sig själv betraktat verkar harmlöst för den "som har rent mjöl i påsen". Men den sammansatta informationsväven om Dig och mig, i händerna på en illa sinnad person eller organisation - jag ryser!

    SvaraRadera