måndag 10 januari 2011

Sydsvenskans hets mot folkgrupp kan vara ödesdigert.


Sydsvenskan publicerade igår en ansenlig och mångordig VI och DOM- artikel, "Stenen i ryggen blev droppen", dagens mest lästa.
I Sydsvenskan är alltid det goda VI = invandrare speciellt muslimer och ett fåtal ursprungssvenskar.
I Sydsvenskan är alltid det onda DOM = ursprungssvenskar som skolbarn, affärsdräktsklädda kvinnor, polisen och sverigedemokrater.

I Sydsvenskan behöver jag inte läsa artikeln, jag vet på förhand vad som står.

Det intresserar mig om någon enda person på Sydsvenskan hört talas om andra hatbrott än mot muslimer?
Några exempel: män mot kvinnor, föräldrar/bröder mot flickor, invandrarpojkar mot ursprungsvenska flickor (=horor), muslimer mot homosexuella, invandrarkillar som i gäng drar av "svennar" deras jackor, skor, mobiler, konfirmationsklockor och plånböcker, muslimer mot judar?
Jag undrar om Sydsvenskan har en aning om hur många brott i Sverige som läggs ner och aldrig utreds? Sydsvenskan vill få oss att tro att ursprungssvenska polisen bara lägger ner fall mot muslimer.
Av exemplen ovan, kan jag lugna Sydsvenskan med att det gäller alla brott.

Sydsvenskan är en obehaglig tidning med polariserande och äckligt manipulerande och hatfylld retorik, den värsta vi har i Sverige. Sydsvenskan tillåter inga kommentarer i den här typen av svart-vit uppvigling.

Och när jag läser om attentatet i Tucson och att hatfylld politisk retorik ges skuld, då tänker jag att Sydsvenskan uppviglar och eldar på till sådant hat.

DN
SvD SvD Skånskan
Expressen Aftonbladet Helsingborgsdagblad DN

8 kommentarer:

  1. Ulf Hjertén2011-01-10 11:42

    Det är några år sedan jag bodde i Malmö och regelbundet läste Sydsvenskan. Därför gick jag in och läste en del av den senaste tidens ledare, några av Avallons artiklar och så "Stenen i ryggen" efter Carinas "attention". Jag förstår inte riktigt frustrationen över Sydsvenskan. Att tidningen försöker förstå sin stad Malmö med alla dess problem är väl inte så uppsendeväckande. Jag tycker nog att ledarartiklar och kåserier och nu senast reportaget "stenen..." är hyggligt balanserad liberal opinionsbildning. De tar sin stads kontext på allvar och manar till tolerans och dialog. Så uppfattar jag det. Att de gör ett reportage om unga muslimers upplevelser av sin stad är väl inte dålig enögd journalistik. Jag tror inte Limhamns, Ribbersborgs eller Möllevångens människor diskrimineras och numera får mindre utrymme i sin tidning bara för att ledarsidan tar ställning och manar till besinning när det gäller de muslimska malmöiternas möjligheter att leva in sig i sin nya stad. Men jag ska för säkerhets skull läsa en del i Sydsvenskan framöver.

    SvaraRadera
  2. Jag läser alla tidningar varje dag, så jag har ett mycket stort jämförelseurval, inte bara svenska tidningar.
    Är mycket kritisk till medveten snedvridning och grava vinklingsreportage.
    Speciellt om dessa saknar kommentarsmöljlighet.

    Om du inte ser detta Ulf, så inbillar jag mig att det kan bero på att du har exakt likadana glasögon som Sydsvenskan.

    SvaraRadera
  3. Ulf Hjertén2011-01-10 12:42

    Jag är också en genuin tidningsläsare, det är nästan som ett gift, men jag har inte kapacitet att läsa alla svenska och ett antal utländska tidningar. Tror inte heller att man behöver läsa allt för att få en hygglig bild av sin samtid. Vad man utläser beror naturligtvis på vad man har för tolkningsmanual. Jag tror inte man kan påstå att jag har likadana glasögon eller samma tolkningsmanual som Sydsvenskan. Men jag tar inte illa upp för jämförelsen. Avallon var ex. en trevlig ny bekantskap. Jag köper inte allt men uppskattar skribenter med glimten i ögat. Så också en hel del på denna webb.

    SvaraRadera
  4. Att vi har olika glasögon är inget fel. Jag bara konstaterar att vi givetvis reagerar olika utifrån just våra speciella glasögon.

    SvaraRadera
  5. "Stenen.."- artikeln i sig må vara liberal opinionsbildning. Absolut.
    Men när samma reportage kommer dag efter dag efter dag, då ifrågasätter jag syftet och efterlyser nyans och balans.
    Och tror dessutom att ensidigheten helt och hållet motverkar sitt syfte.

    SvaraRadera
  6. SDS,läser jag aldrig,dels för att det är en form av lokaltidning,för Malmö m.omngivning och dessutom har den sen äldre dagar ansetts vara ett organ "för bättre ställda".Kanske just p.g.a sista som gjort att den överlevt än så länge...Men nu i förändringens tidevarv,när den genuina malmöitiskan ersättes av arabiska och "de bättre ställda" blir färre.Lär väl bara det statliga presstödet,kunna fördröja undergången ytterligare en tid !!!Inte tillhör jag dem som sörjer...

    SvaraRadera
  7. Sydsvenskan har en agenda där multikulti bara är förnamnet...ord som kulturberikare har blivit rasistiskt att yttra.
    Pratade med en fastighetsägare idag om att hyra en lokal för en kommunförening ...allt lät OK tills det stod klart att SD var hyresgästen, ridå!
    Detta är vardagsmat men när hot och våld läggs till då är gränsen nådd även för de luttrade. Mycket av detta kommer ifrån den demonisering som SD får utstå i media som Sydsvenskan.
    Funderade mycket över den hatkampanj som genljöd Sverige efter valet då det för mig (lite oväntat) blev än värre att vara Sverigedemokrat och samtidigt vara egen företagare och familjeförsörjare. Detta är för de flesta en omöjlig kombination men tiden jobbar för oss och fler och fler sluter upp på våra möten och berömmer oss för vårt mod.
    Tack Carina-Fina för din blogg och öppna inställning med samtidigt kritiska ögon mot media och dess agenda....
    Sammanfattat: Tror inte på idén att folk från 120 olika ställen skall samsas och komma överens inom ett lands gränser, thats it!
    Den som lever får se...
    fan va pretantiöst detta blev;)

    /HellBoy

    SvaraRadera
  8. Pretentiöst eller inte, jag uppskattar dina inlägg, som alltid är sansade och klokt eftertänksamma! Jag är så otroligt tacksam över att ni finns, inte minst som motvikt till de självgoda, men ack så falska, "all-älskarna" som är så sirapslena i käften tills en annorlundatänkare dyker upp. Sydsvenskan och dess oförmåga/ovilja att ge plats för annat än sin halleluljamanipulation är värst.
    En tidning som presenterar sitt case, och sen gör sig själv till historiebeskrivare, försvarsadvokat OCH domare. Livsfarlig.

    SvaraRadera