torsdag 30 december 2010

vaddå?? svensk polis måste prioritera.


USA kritiserar Sverige för att inte ta hoten på allvar
Terrorhoten har pekat ut svenska måltavlor flera gånger under hösten.
Samtidigt varnar Säpo för att det finns nära 200 radikala islamister i landet.
Men nu kritiserar USA den svenska säkerhetstjänsten för att inte ta hoten på tillräckligt stort allvar:
- Jag vill inte säga att Sverige är den svaga punkten. Men det råder inget tvivel om att Danmark har varit mera proaktivt, säger terroranalytiker Lorenzo Vidino.
Expressen

11 kommentarer:

  1. "Sverige den svaga punkten" enl USA.Detta i jämförelse med Danmark !!! Ungefär som att förlora i ishockey mot ISLAND..Ett sådant påhopp kan väl ändå inte de "nya moderaterna" låta stå oemotsagt..Vänta bara till Rheinfeld och Bildt återvänder från sina semesterresor i Morgonlandet,då ska ni se på gnistor....

    SvaraRadera
  2. Ulf Hjertén2010-12-30 10:31

    Jag minns när ett av Putte Kocks landslag trodde att det räckte med att "sätta ut skorna" mot Island och följdriktigt fick stryk. Nyttigt för den svenska självbilden. Danmark är med i Nato. Vi inte. Så enkelt är det. Vi går ännu inte helt i USA:s ledband. Om jag fick välja utrikesminister väljer jag hellre Carl Bildt än Hilary Clinton. Bildt låter sig inte styras av vare sig CIA eller Pentagon. Men han är klok och lyssnar. USA vill gärna styra och ställa i hela världen. Resultaten blir inte alltid de bästa. Vissa spår förskräcker. Att USA hjälpte oss i Europa att bli av med Hitler var bra. Marshallplanens upprustning av det krigshärjade Europa var bra. Men mycket har hänt sedan dess.

    SvaraRadera
  3. Ulf,när du luftar dina inre tankar,finner jag allt större samhörighet.Nu var förstås din jämförelse kring Bildt o.Clinton,som när jag får välja mellan pest och kolera....Men betr. Kock har jag ett annat roligt minne,från hans år som radiokommentator.Det begav sig på den tiden då en neger på fotbollsplan var exotiskt.I bortalaget spelade en sådan på yttern...Kock uppepade gång på gång "nigger har bollen".Till slut gick den programansvarige (Gustaf) in och via bisittaren,skulle man uppmana Kock att använda ett annat uttryck....Nu hörde Kock illa och missförstod därför uppmaningen från Gustaf.Därpå följde nästa gång "niggern" fick bollen,en sidokommentar som löd"Man säger här att niggern heter Gustaf" !!!!

    SvaraRadera
  4. Ulf Hjertén2010-12-30 11:35

    Ett annat Kockminne. Min mamma var inte intresserad av fotboll men en gång övertalades hon att tippa på stryktipset. Putte Kock var ju på den tiden experten som varje vecka tippade i TV. Mamma skrev av hans rad och fick 5 eller 6 rätt. "Den där f..b...e Kock" skrek hon och tippade mig veterligt aldrig mer.

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2010-12-30 15:55

    "Danmark är med i Nato. Vi inte. Så enkelt är det. Vi går ännu inte helt i USA:s ledband"
    Öh, Wikileaks har ju visat det som alla redan visste, USA ser Sverige som en mera trogen allierad än många NATO-länder (t ex motarbetar man bakom kulisserna Norge i kampen om Arktis). Assange har nog fog för sin oro att kunna bli utlämnad till USA om han skickas till Sverige.
    Och: "Bildt låter sig inte styras av vare sig CIA eller Pentagon. Men han är klok och lyssnar." Bildt? lyssnar? Det här är ju nästan roliga timmen!

    SvaraRadera
  6. Ulf Hjertén2010-12-30 16:31

    Thorsten. Allting är relativt. I förhållande till USA:s utrikespolitiska tankar så tror jag faktiskt att Bildt tänker annorlunda och ur vår synpunkt bättre. Men om jag fick välja en annan svensk utrikestalesman så tror jag mer på Jan Eliasson. Men han blir ju knappast aktuell någon mer gång. S lär leva i skuggan åtskilliga år framöver såvida inte moderaternas högerflygel tar befälet. Att Assange är rädd för att utvisas är ju förståligt. Han riskerar väl dödsstraff i USA.

    SvaraRadera
  7. Carl Bildt väcker känslor den saken är klar. Emot eller för, lika starkt. En sak är dock klar, arrogantare man får man leta efter.
    Och tack och lov att jag inte är gift med honom.
    Slår mig f.ö att det är oftare och oftare nuförtiden jag är tacksam över att vara gift med någon.....

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2010-12-30 17:19

    Jan Eliasson, den mannen formligen utstrålar trygghet, mänsklighet och kompetens!
    Och med M och S lever vi i paradoxernas land, när alla, med Hägglunds ord från i förrgår, strävar mot "extremmitten" kan vad som helst hända. T ex kan Reinfeld stå där med 35 %, men med KD och C under 4 % och han blir lurad på konfekten. Och går S ännu mera mot mitten, med ett samtidigt partiledarbyte hos V, då kan V gå upp som en komet och S tyna ännu mera. Det blir i alla fall inte långtråkigt! För att inte tala om hur SD kommer att vinna, när allt fler partier föröka utplåna sin identitet...

    SvaraRadera
  9. Ulf Hjertén2010-12-30 19:11

    Extremmitten var ett intressant ord som jag inte hört förut. Men jag förstår Hägglunds dilemma. Men är man på "sladden i följa Johnleken" får man nog skylla sig själv. Ett partiledarbyte i V tror jag inte ger dem fart. Snarare kommer de att göra som alltid när det är spänningar där, de delar sig. I Katrineholm kanske man är lite före sin tid, där har M och S gått i koalition till de andras förtret. Att Carina inte är gift med Bildt förstår jag av hennes många roliga och intressanta bloggstycken. Ni verkar vara varandras motpoler.

    SvaraRadera
  10. Thorsten Schütte2010-12-30 19:45

    Om det är något jag avskyr, då är det koalitionen S + M som präglas av maktens arrogans. Det är oftast denna betongblock mot "småpartierna" i riksdagens utskott när det gäller frågor om integritet, hemligstämplar (exvis tsunamibanden i statsrådsberedningen...) flyktingar, mänskliga rättigheter o s v. Ask och Bodström är lika som bär och Fredrik Reinfeld blir snart lika presidentlik som Göran Persson.
    Och extremmitten, ja Göran Hägglund kom här på en riktig bra lägesbeskrivning, även en trasig klocka visar rätt två gånger om dygnet!

    SvaraRadera
  11. Tack för komplimangen Ulf, är en mycket stolt motpol till Carl Bildt! Men är inte hans nyaste fru det också.......?!
    En fluga vid deras köksbord, det vore spännande!

    SvaraRadera