måndag 22 november 2010

"Ljus i mörkret"


Insändaren på Metro tog orden direkt ur mun på mig!
Lyssna:
"Det är knappast lättja det beror på att många bilister kör omkring med bara ett fungerande lyse. Om man med ett lätt handgrepp hade kunnat byta glödlampa på sin bil, så skulle nog de flesta göra det omgående vid behov. Men bilkonstruktörerna har lyckats göra det nästan omöjligt att komma åt dessa glödlampor. De sitter så illa till så många bilförare måste uppsöka en verkstad för att få hjälp att byta lampa, och ett verkstadsbesök kostar, det vet alla."

På min bil är det helt omöjligt att göra det själv, och Roffe, min älskade ständige bilmek har gått och lagt den oljiga overallen på hyllan, lämnat ryggläget med ett plirigt smil, och gått i pension.
-"Roffe, kom tillbaka, jag är helt och hållet lost utan dig, jag klarar mig inte utan dig! Jag är är inte ens halvljus utan dig!"

8 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2010-11-22 19:14

    Halleluja! Bra att Du tar upp det här. Lampbytet har blivit ett fullständigt vansinne. Man borde kunna utforma lampfästet på ett sätt, exvis med bajonettfattning, som enkelt kan tas ur, lampan bytas och sedan sättas tillbaka. För att inte komma in på temat belysning av instrumentpanelen...

    SvaraRadera
  2. Vad är dom ute efter, biltillverkarna??

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2010-11-23 07:34

    Verkstadsbesök...

    SvaraRadera
  4. Ulf Hjertén2010-11-23 10:56

    Vad dom är ute efter? Det är väl ingen tvekan om det. De vill ha monopol så att verkstäderna deras kan håva in vinster på sådant som tom sådana som jag skulle kunna klara själva. Trots tummen mitt i handen. Var det någon som i bakgrunden hörde toner från den heliga marknaden?

    SvaraRadera
  5. men går verkligen folk till märkesverkstäderna för att sätta i en lampa? De finns ju aldrig precis på gångavstånd. I mitt fall har jag tvärs igenom Stockholm för att komma till en sådan. Däremot har jag flera småverkstäder runt omkring, som jag hellre gynnar. Ska bara komma över sorgen efter Roffe.
    Men det kan väl inte vara affärsidén, att gynna dessa små?

    SvaraRadera
  6. Carina-Fina,när du köper en fabriksny bil,medföljer ett "checkhäfte".Vid varje service,oljebyte el.dyl skall din märkesverkstad,sätta en stämpel som bevis på att du skött fordonet mönstergillt.Varför,jo enl.reklam,skall detta visa att bilen sedan första milen,fått riktig vård!! Enl.samma reklam skall därför ditt fordon stå högre i kurs,än det som Jönsson runt knuten,bytt olja el.lampa på !!!Så långt har vi alltså kommit,att man inprogramerar människan till denna milda grad...Sen får vi inte glömma att biltillverkarna i dag avsiktligt låter bygga dessa så,att inga "småverkstäder" skall kunna laga dem...utan specialdatorer,verktyg etc...

    SvaraRadera
  7. Minns min första bil och hur jag ständigt fick byta säkringar på den. Jag hade alltid ett stort förråd av mejslar och säkringar och lite annat smått och gott i bilen. Tacka vet jag enkel mekanik!

    /Öbon

    SvaraRadera
  8. Tack Lars, nu börjar jag haja!
    Så fruktansvärt äckligt, snuskigt.
    Varför skriker vi aldrig och protesterar? Varför är vi inte lite mer fransk-danska?

    SvaraRadera