onsdag 13 oktober 2010

Vem är snällast? Svar till anonym.


Anonym sa...
Jag tycker inte det är snällt att lägga ut bild och namn på våldtäktsmannen.

Tänk på hans anhöriga

Carina-Fina sa...
Jag tycker inte det är snällt att brutalt våldföra sig och rått förgripa sig på oskyldiga människor. Jag tycker heller inte det är snällt att hålla ett helt samhälle i isande skräck, med den vedervärdiga fasan av att inte våga ta ett steg utan att ha panik om vem som går bakom.

Jag tänker mycket på de anhöriga, och hur det kunnat gå så in i h..e fel, om ingen märkt nåt, anat nåt?
Och jag sörjer med dem, men att skydda sonen nu gör inte deras situation lättare.
Dessutom, jag har inte lagt ut bild på våldtäktsmannen, utan på den för illdåden gripne mannen.

9 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2010-10-13 17:48

    "med den vedervärdiga fasan av att inte våga ta ett steg utan att ha panik om vem som går bakom."
    Jag tror att det inte är den som står bakom som skrämmer, men rädslan att av misstag peka ut en oskyldig som man sedan resten av livet inte kan titta i ögonen...

    SvaraRadera
  2. Och just i den staden bor en kär anhörig till mej.....
    Sådana män ska man göra processen kort med! Kastrera dom, låt dom bli små enucker med pipiga röster!
    /B-M

    SvaraRadera
  3. Valet mellan att många oskyldiga rått lemlästas och brutalt traumatiseras för livet, inte nånsin kan ha en normal kärleks- eller sexuell relation, och att någon sorgligt nog felaktigt misstänkliggörs, är för mig ändå förvånadsvärt lätt.
    Hej, B-M, haft det underbart?
    Välkommen hem!

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2010-10-13 19:00

    Problemet är att om det är någon man känner och håller av som man misstänker, då känner man personen och om den är oskyldig har man gjort illa någon man känner och förlorar dess tillit . Dom potentiella offren känner man ju i regel inte. Så, det är knepigt!

    SvaraRadera
  5. Inte bara knepigt, obegripligt svårt, Men var och en av oss måste stå för det just vi tror på.

    SvaraRadera
  6. Venedig är fantastiskt! Vilket ställe och vilken atmosfär! Och......inga bilar, så tempot var sådär lagom slow.
    Benissimo!
    /B-M

    SvaraRadera
  7. Nu såg jag hur min kommentar var rena "Goddag yxskaft"
    Jag ber er ursäkt för det.
    Här pratar ni om allvarliga saker och babblar om Venedig....ack ja..

    /B-M

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2010-10-14 08:47

    Venedig - någon gång vill jag besöka denna stad. För några år sedan snubblade vi (familjen) över den första delen av Mary Hoffmans "Stravaganza" serie som utspelar sig i senrenässansens Venedig och Italien (eller egentligen i en parallellvärld) som ljudbok för en Sälenresa. Egentligen en ungdomsbok. Vi blev helt fascinerade och köpte böckerna sedan!

    SvaraRadera
  9. Inte godag yxskaft alls, jag frågade ju dig, B-M! Lite skämt och lite allvar, det är bra, som livet självt.

    SvaraRadera