söndag 3 oktober 2010

Kvinna i uniform.


I hela mitt yrkesliv har jag haft förmånen av att få bära uniform, det är en overkligt läcker känsla att komma gående på en flygplats i samlad tropp och verkligen vara ett varumärke.
Förutom att det är praktiskt att aldrig behöva stå och stirra in i en garderob och fundera på vad man ska sätta på sig, så har vi på SAS alltid haft uniformer som jag känt mig både yrkesmässig, fräsch och snygg i. Nåja, visst undantag för nuvarande "folkliga" uniformen.
Det krävs massor av den som vill skapa en uniform, färg och form måste göra sig på alla de typer, rödhåriga, korta, mulliga, ung och äldre. Kläderna måste gå att arbeta i och får inte vara känsliga för fläckar, samt viktigast av allt; signalera imagen för flygbolaget. Uniformen ska berätta för passagerarna att vi är säkra och proffsiga.
Idag publicerar Aftonbladet en undersökning om vilket flygbolag som har dagens snyggaste uniform, Qatar Airways vann med sin strikta bordeauxfärgade stilrena uniform och SAS kom på sjätte plats. Titta själv.

1 kommentar:

  1. Jag såg den där artikeln också - kul!

    Tänk så enkelt vi har när vi slipper välja kläder varje morgon när vi ska till jobbet.

    SvaraRadera