lördag 25 september 2010

Vilken otrolig energi!


I min mammas gamla hemtrakter vid Kivik i Skåne firas äppelodlarna varje år med en äppeltavla.Konstnär Emma Karp Lundströms tionde äppeltavla tillägnas Fritiof Nilsson Piraten som ståtar på en "widescreen" på 108 kvadratmeter.
En äppeltavla brukar skapas av 12–13 olika sorter. Men i år blev det bara sex, plus en sjunde sort som krävdes för Fritiof Nilsson Piratens basker. Hur många äpplen som går åt?
Nånstans mellan mellan 30 000 och 40 000!

Och så blir de bara skrynkliga och ruttna efter några daga................

3 kommentarer:

  1. Imponerande! Här försöker jag hinna med att göra äppeldricka av alla äpplen, innan älgarna försett sig.

    /Öbon

    SvaraRadera
  2. Älgarna protesterar, älgarna vill ha mer - innan äpplena blir dricka hos Öbon!

    SvaraRadera
  3. Hahaha!

    Du skulle se hur träden ser ut här. Så långt som älgarna når, där finns knappt grenarna kvar, men därovan dignar träden. Tur älgarna inte har lärt sig klättra på stegar.

    Trevlig helg, nu ska jag ägna mig åt min underbara dotter och åka och köpa lördagsgodis och gå på konstutställning.

    /Öbon

    SvaraRadera