lördag 4 september 2010

Mona Sahlin tycker att invandrarna är nyttiga idioter.


Hade tänkt skriva idag om en massa saker som hänt i veckan och som jag hade på hjärtat. Bland annat passade vi på att poströsta när vi var hemma i stan. So, over and done with.Fick för första gången en obehagskänsla i magtrakten, kan inte förklara, lite som kan jag lita på att min röst kommer dit den ska, och räknas?
MEN, så läste jag idag på Nyheter24 om hur S är ute och har "valskola" för invandrare,och det vände sig i magen på mig. Hela mitt rättspatos rasade och nu sitter jag här och vet inte vart jag ska vända mig med raseriet i magen.

MUF-ordföranden Niklas Wykman ser Valskolan som en desperat handling:

– Det är varken statsmannamässigt eller värdigt en statsministerkandidat i en så välutvecklad demokrati som Sverige.

– Partier kan uppmana och lära människor hur man röstar, men detta att först ha möte, sedan tal från Mona Sahlin och sedan marschera tillsammans till vallokalen är ovärdigt en demokrati som Sverige, avslutar Niklas Wykman.

Se inslaget i SVT Tvärsnytt MISSA INTE!

13 kommentarer:

  1. Var du tveksam om ditt val eller kändes det 100% rätt? Hade jag varit minsta tveksam tror jag att jag väntat till valdagen. Hoppas vi röstar på samma parti,känns så....
    För övrigt lyser desperationen igenom både på Sahlin och Fredrik "gillar du Sverige skall du inte rösta på SD" Reinfeldt.
    /HenrikP.

    SvaraRadera
  2. NEJ FY, jag såg videon och jag förstår att det vände sig i magen på dig- Det var nog det äckligaste jag sett i hela mitt liv!/V

    SvaraRadera
  3. Har nu sett filmen med Mona....kräkreflexen infann sig omgående. Hoppas att S förlorar fler röster på detta uppträdande. Bottennotering för Mona slås på varje undersökning:-)
    /HenrikP.

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2010-09-04 23:07

    Det hade varit bättre om flera partier från båda sidan blockgränsen tillsammans hade genomfört en valskola!

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2010-09-05 09:31

    Mina två viktigaste valfrågor är en miljöpolitik värd namnet och barmhärtigare socialförsäkringar. Därför har jag förtidsröstat på MP, som plan A i en rödgrön regering, men som plan B, om SD blir tungan på vågen, tillsammans med alliansen. Med tillräckligt stort väljarstöd får MP då ett bra förhandlingsläge just i dessa mina hjärtefrågor!

    SvaraRadera
  6. Är detta utstuderade och öppna trixande från de etablerade partierna för att stänga ute ett demokratiskt eventuellt valt parti förenligt med vår syn på demokrati?

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2010-09-05 14:05

    Sverige behöver en majoritetsregering efter valet. Kombinationen koalitionsregering + minoritetsregering med SDs föregångare NyD som tungan på vågen 1991 -94 skapade ett statsfinansiellt läge likt Greklands. I den påföljande hårdföra budgetsaneringen rök min svärmors änkepension över natt, praktiskt taget utan förvarning. Sådant vill jag aldrig mera vara med om!!!

    SvaraRadera
  8. Jodå, sånt vill jag inte heller vara med om.
    Men det är ju inte riktigt svar på om trixandet är förenligt med vår syn på demokratiska val.

    SvaraRadera
  9. Thorsten Schütte2010-09-05 22:05

    Trixandet med valskolan är ett så korkat självmål att det är knappt värt att diskutera. Men valdeltagandet bland invandrarna är lågt på många håll och jag vidhåller att partierna hade kunnat göra gemensam sak om valskolor, så att inte ens misstanken om fusk eller otillbörlig påverkan kan uppstå! Och att inför ett val diskutera olika alternativ att styra landet efteråt när ett nytt och oerfaret parti blir tungan på vågen, det anser jag särskilt med erfarenheter från 91-94 inte som trixande, utan som ansvarstagande.

    SvaraRadera
  10. Utifrån det nya partiets och dess väljares perspektiv undrar jag om det ses som trixande eller ansvarstagande.

    SvaraRadera
  11. Thorsten Schütte2010-09-06 12:35

    Tja, MP kom in i riksdagen första gången 1988, fick vara med som stödparti 1998 och ingår som fullvärdigt medlem i ett möjligt regeringsunderlag 2010. I landsting och kommun kom man till skott lite tidigare, utecklingen i Tyskand var snarlik. Trots detta har få MP-medlemmar klagat över att vara uttrixade eller sett sig som märtyrer. Snarast var man införstått med att mognad tar tid. På samma sätt måste SD visa att man inte är en dagsslända som NyD 1991-94, genom gammaldags hederligt opinionsarbete, både innanför och utanför riksdagen. Det finns i de flesta fall ingen gräddfil till makten för ett nytt parti, KD 91 - 94 måste då snarast se som undantaget som bekräftar regeln.

    SvaraRadera
  12. Men snälla, politik är per definition trixande.

    I övrigt tycker jag man, inom lagens gränser, kan trixa hur mycket som helst för att hålla (sd) utanför Riksdagen.

    (sd) fixade inte kommunalpolitiken och de kommer ännu mindre att palla i Riksdagen. De är gnälliga spolingar som inte kan ta ett argument utan att sura i ett hörn. Då föredrar jag etablissemangets slipade politiska broilers som kan fixa hållbara lösningar.

    Etablissemanget utgår något sånär från verkligheten, till skillnad från (sd): s fria fantasier, där det bara finns en slutgiltig lösning på alla påhittade problem.

    Jag gillar krönikan i Aftonbladet om (sd) som rättshaverister. Den är på pricken.

    SvaraRadera
  13. Politik må vara mer eller mindre motbjudande trixande,Jens. Det jag talar om är demokratins värdegrund. Den som jag hade hoppats att vi alla skulle vara så otroligt rädda om.
    Du beskriver "påhittade" problem och att alla medel bör tillåtas för att stoppa SD.
    Du kan vara helt säker på att det finns människor som tycker motsvarande om dig och det du röstar på.
    Vem av er har då absolut rätt?
    Vem av er har de finaste, rättaste och bästa åsikterna?
    Är det du som ska avgöra det, Jens?
    Eller bör vi ha en frihet att få tycka och rösta enligt demokratins spelregler.

    SvaraRadera