onsdag 25 augusti 2010

Saliga äro de saktfärdiga.


Genombrott i Hallandsåsen i dag, yohouuuuuu! Tårta fyr alle.

Planeringen påbörjades 1975, tunneldrivningen påbörjades 1992, och tunneln beräknas stå färdig för tågtrafik 2015.Bygget av tunneln har uppmärksammats för de tekniska svårigheter som uppstått med att driva tunneln genom åsen, vilket i sin tur har orsakat omfattande förseningar och fördyringar av projektet. Tunnelbygget har även varit kontroversiellt på grund av dess påverkan av miljön.
I dag är det dags – tunnelborren Åsa bryter igenom de sista bergmassorna i Hallandsåsen och det östra tunnelröret kommer därmed att vara färdigborrat.

Grattis......eller inte.

5 kommentarer:

  1. Och allt detta för några minuters tidsvinst på tåget mellan Göteborg och Malmö ...?
    Man tar sig för pannan.

    /Öbon

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte2010-08-25 10:30

    Kommentarer från en yrkesman i järnvägsbranschen: Huvudanledningen till tunneln är inte tidvinsten för snabbtågen, utan möjligheten att framföra tunga godståg som nu måste delas för att klara de branta och slingriga backarna över Hallandsåsen. Att tunnelborrningen blev ett fiasko beror helt och hållet på att man inte lyssnade på geologernas varningar: En söndertrasad urbergshorst, som Hallandsåsen är, kan man inte borra sig igenom med samma teknik som användes för den lagom hårda och ej av förkastningar och sprickor störda kritkalkstenen under Öresund och Engelska Kanalen. Där var förtsättingarna ideala och gjorde Banverket fartblind!
    När hela Västkustbanan äntligen blir klar som dubbelspår blir den en mycket viktig tillgång i Sveriges hårt ansträngda järnvägsnät. Pricken på i-et blir sedan om man även får ändan ur vagnen med en tunnel Helsingör-Helsingborg. Då får, när bron över Femerbelt blir klar 2018, Gbg, Oslo och Sthlm riktigt snabba tågförbindelser till kontinenten!

    SvaraRadera
  3. Okej, Thorsten, detta visste jag inte.

    /Öbon

    SvaraRadera
  4. Re.Thorsten S
    Allt detta visste jag ej hellre..Men vad jag vet är att experter här nere i södra Sverige,tvivlar på att den genom "hullet",är färdigt för att ta i bruk.Man tror nämligen att denna porösa ås har fler överraskningar.Kanske blir det i slutrundan en form av vattenkanal,där sommarturister i Båstad kan åka gondol??Liksom i Venedig,men under
    vegetationen.

    SvaraRadera
  5. Kloka och roliga är ni, underbart!

    SvaraRadera