lördag 7 augusti 2010

Det var en gång en ung kvinna som hette Mia.......


Mia fick ett erbjudande om jobb från Café Hälsocenter i Ronneby och tackade direkt ja till tjänsten.
- Vi bestämde träff för att skriva anställningsavtal någon månad senare och jag meddelade min handläggare på arbetsförmedlingen att jag hade fått jobb, berättar Mia.
Tjänsten skulle träda i kraft 1 december samma år med tre månaders provanställning.

Några veckor efter erbjudandet fick Mia ett oväntat samtal.
- En arbetsterapeut knuten till kaféet ringde och meddelade att jag inte längre kunde få jobbet eftersom de hade fått reda på att jag var gravid, berättar Mia.
Nu anmäler hon arbetsgivaren till Diskrimineringsombudsmannen. - Jag känner mig kränkt och orättvist behandlad.

???????????????????

Såhär skulle det naturligtvis ha gått till:

Arbetsterapeuten ringer upp Mia:
-Du berättade aldrig att du var gravid, men vi har fått veta det ändå. Det gööööör absolut ingenting!
Vi VILL ta hand om dig. När du börjar få mage, så anställer vi en till tjej. Och om inte hon också är gravid, så kan hon hjälpa dig med de arbetsmoment som blir för tunga.
Då har vi ju dessutom hela tiden en person här standby, tills du skall gå på ett och ett halvt års föräldraledighet. Vi på caféet ska verkligen ordna så det blir så bra som möjligt för dig både praktiskt och ekonomiskt, vi vill ju inte att du ska känna dig kränkt och orättvist behandlad.

OCH SEN LEVDE MIA LYCKLIG I HELA SITT LIV!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar