måndag 28 juni 2010

Politikerna måste våga sluta gömma sig!


”Sverige ska vara det som enar oss – inte splittrar oss. Vem av våra ledande politiker vågar börja på en ny svensk berättelse – där samhällsgemenskapen ska bygga på det som enar oss, inte det som splittrar oss? Om splittringen fortsätter är vi alla förlorare". skriver Dilsa Demirbag-Sten i en debattartikel på DN.

Instämmer till hundra!
En demokrati skall erbjuda ett tryggt samhälle för alla. Den sortens demokrati ser vi inte i Sverige idag.
Många invandrare vill inte vara svenskar och trivs inte med att ha oss i sin närhet. Begreppet "haram" (oren, smutsig) används. Detta förhållningssätt är lika rasistiskt som invandrarfientlighet, och måste motarbetas politiskt mycket, mycket aktivt.

4 kommentarer:

  1. Man undrar hur det har blivit på detta viset? Som jag har lärt mej, "det är inte bara ens fel, när två bråkar"...kanske långsökt, men på något sätt har vi misslyckats med att få in dessa människor i vårt samhälle....
    Det du beskriver här ovan, är en skrämmande verklighet..
    /B-M

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte2010-06-28 20:05

    "Fram till för några år sedan gjorde SCB definitionerna första och andra generationens invandrare, vilket även omfattade deras barn. Jag ber läsaren att smaka på ordet andra generationens invandrare. Mina barn hade ingått i denna statistik, oavsett vem jag hade gift mig med." Ja, just det tyckte jag var mycket konstigt, att även mina barn ansågs vara "invandrare". Påminde nästan om Nürnberger Raslagarna med trekvarts- halv- och kvartsjudar. Enligt den definitionen är mina barn 5/8 svenskar (jag har en svensk mormor)...

    SvaraRadera
  3. Framför allt är det dags att göra upp med svensk massmedia. Det är till stor del massmedias fel att vi har invandrarhat här: http://ligator.wordpress.com/2010/06/28/jaccuse-sveriges-journalister-och-invandrarhatet/

    SvaraRadera
  4. Det jag vänder mig mot att det finns människor som söker sig till Sverige och andra västländer med föraktar landets invånare för att de är orena och sämre människor.
    Själv är och förblir jag skånska, men mina barn som är födda i Stocholm är stockholmare.

    SvaraRadera