tisdag 20 april 2010

Fredrik Gertten fick Dole att gå riktigt Bananas!


En favoritkrönikör, Staffan Wictorin, skriver i KvP idag:
-"I kväll kan vi äntligen bänka oss framför tv-apparaterna och titta på Bananas. Dokumentärer i långfilmsformat brukar sällan locka några åskådarmassor men ge Bananas chansen. Och det säger jag inte för att den gjorts av min kompis Fredrik Gertten utan för att den väckte en sådan enorm uppståndelse och fick multinationella bananjätten Dole att gå... ja, bananas.Det som ofrivilligt gjort Bananas så viktig är Doles agerande. Ett företag av den storleken och moralen skyr inga medel. Man beslöt sig för att stoppa filmen och har man tillgång till en outtömlig kassakista, slipade advokater och är villig att bortse från allt vad anständighet heter, då blir en svensk dokumentärfilmare väldigt, väldigt liten och väldigt, väldigt ensam."

4 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2010-04-20 12:33

    Obs! Sänds i kväll, tisdag: http://svt.se/2.129759/1.1960090
    Är själv på ett föredrag om elbilar, men ska titta om jag hinner hem i tid och ej är för trött. Då gäller:
    "No, we have no bananas, we have no bananas today"
    Detta, med tillägget: "Die Konzernleitung", skrev jag på en stor kartongskiva och hängde upp över fruktkrubban i entrén, när en av mina tidigare arbetsgivare drog in gratisfrukten. Vaktmästaren tog bort skivan illa kvickt...

    SvaraRadera
  2. Det är rätt Thorsten! Dra in frukten, det är riktigt bananas.
    Vill så gärna se, men vet inte om ögonlocket är med på de noterna ikväll.
    Elbilar, ska du köpa?

    SvaraRadera
  3. Thorsten, går inte låten så här:
    "Yes we have no bananas, we have no bananas today"
    Vill absolut inte ordmärka, men...."No bananas kanske var meningen..
    Själv sitter jag och lyssnar på min "favoritlista" på Spotify och jobbar med min mans firma och hans papper....inte riktigt så upphetsande kan jag säga.
    /B-M

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2010-04-20 21:15

    stämmer:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Yes!_We_Have_No_Bananas
    Und auf deutsch:
    Ausgerechnet Bananen, Bananen die wolln sie von mir... (sjöng min pappa...)

    SvaraRadera