lördag 6 februari 2010

Trams i Svenska flumskolan


Jätterubriker i SvD idag:
"NU ÅTERINFÖRS LÅGSTADIELÄRARE.

Att gå tillbaka till stängda klassrum med en klasslärare som gör vad den vill med "sina" barn är ingen bra idé."
Och det är tre unga kvinnliga lärare som säger detta.

Förlåt? Vad? Återinföra lågstadielärare? Mina barn är vuxna, så det är möjligt att jag missat nåt, men ursäkta, har inte barnen haft lågstadielärare?
Jag läser vidare att lågstadielärare avskaffades 1985 och ersattes med grundskollärare som skulle undervisa under hela de första nio åren.
Vilket självklart försämrade elevernas viktiga och grundläggande undervisning i läsning, skrivning och räkning.
Lägg ner experimenten - för att bygga hus måste det byggas en grund.
Grunden måste vara ett skickligt hantverk och vara solid, och den ska skapa nyfikenhet och lustfyllda förväntningar på resten av bygget.
Som kan bli hur högt som helst.

"Stängda klassrum" "Klasslärare göra vad den vill med sina barn"
Vaaaaaaaaad betyder detta? Vad pratar ni om. Jag förstår absolut ingenting.
Vad är det för hemskt man misstänker att läraren ska göra med "sina" instängda barn.

Själv satt jag i stängda klassrum i upphöjt lugn med småskollärare som aldrig gjorde annat än lärde oss saker för livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar