torsdag 25 februari 2010

I potatismoset du kan ta muskotnöt , eller drogfritt alternativ.



Att droga på muskotnöt har blivit så vanligt i Njurunda att flera matbutiker blivit tvungna att plocka kryddan från hyllorna.

Det är ett amfetaminliknande ämne i nöten som ger en effekt som påminner om en seg fylla. Men som också kan ge hallucinationer. Vad ungdomarna inte vet är att drogen i stora mängder kan vara rent livsfarlig och kan sabba dina njurar.

På webbforumet Flashback kan man läsa om ungdomar som diskuterar hur man kan konsumera muskotnöten som en drog, samtidigt som de delar med sig av sina rus.

Profilen som kallar sig Muskotören skriver att "det började snurra och luta och verkligen allt var sjukt roligt."
Efter ett tag blir han och kompisen allt tröttare, och sedan kom ångesten. "Trodde föräldrarna skulle hitta oss döda efter överdos på muskot. Var nog det som gjorde att jag svimmade och det i sin tur skrämde mig ännu mer eftersom jag aldrig någonsin svimmat i hela mitt liv. Dödsångest total! Efter det var jag helt förstörd, fick feber och ont i hela kroppen."

Men, Gud, var får de allt ifrån? Muskotnöt?

2 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2010-02-25 12:23

    Den gamle Paracelsus har rätt: Det är doseringen, som avgör om ett ämne är giftigt, inte ämnet i sig!

    SvaraRadera
  2. Då kan jag alltså i lugn och ro, pudra över min hackade spenat lite muskotnöt, innan servering?
    Tack och lov!
    /B-M

    SvaraRadera