måndag 15 februari 2010

Fondue, årets retro


Avslutningen på Alla Hjärtansdagen.
Henrik och Viktor har talat så mycket om en fonduekrog i Stockholm, den skulle nu bli målet för min födelsedagsmiddag. Men de tokingarna hade stängt söndagar! Hade de inte fattat att Valentines-day är the day då förälskade par och födelsedagsgrisar (-jag har inget alls emot grisar, men var kommer detta ord ifrån-) äter ute- OCH betalar pengar för det! Jag namnger inte den krogen.
Då började jag himla om att investera i ny gryta, gafflar, olja, t-sprit....,så min Björn satte sig vid datorn och gjorde jättedetektivarbete. Sherlock Björn lyckades med det otroliga att hitta Nya Gatan på Skånegatan, som just precis denna kväll började att servera fondue!
Först: len och ljuvlig jordärtskockssoppa.
Sen: stora vackra fat med tunna skivor ox- och kalvkött och massor med fräscha grönsaker att stoppa i grytan, tre goda dipsåser.
Därefter: chokladfondue, att doppa stjärnfrukt, bananer, vindruvor, jordgubar och äpple i.
Vi var krogens premiärfonduare. Och vi måste ha sett frestande ut.
Restaurangen blev helt fullsatt; alla kom in, sneglade nyfiket på oss, slängde menyerna och beställde samma sak som vi.
Lägg därtill underbar bakgrundsmusik, lyssna här, så har ni hela bilden.
Och avslutningen på en lycklig födelsedag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar