måndag 19 april 2021

Jag vet att många inte kommer att hålla med mig.

 Jyllandsposten: - Danska låter förskräckligt, och ingen förstår vad vi säger.


I betalartikeln: -"Svenskar och norrmän har gett upp att förstå danska språket, och snart förstår vi inte själv vad vi säger, för det sluddras på film och TV, och hälften av orden är utländska." 

Själv älskar jag danska språket, efter italienska är det mitt verkliga favoritspråk. Jag är född i Skåne(Ystad) och har arbetat med danskar och norrmän i hela mitt liv på SAS, jag har inga som helst problem att förstå det och jag njuter av att lyssna på det. 

Synd bara om det håller på att urarta, danskarna får skärpa sig och bevara sin yndige danska!

1 kommentar:

  1. Ja, man kan ju i alla fall tolka danska när det skrivs...
    Tur att det danska talet inte går i arv.
    Kan ju förstå barnbarnen trots allt!

    Jungman Jansson

    SvaraRadera