onsdag 27 januari 2021

SVT och gammelmedierna bestämmer över vem jag ska sörja mest och längst.

 SVTplay, teaterdramatikern Lars Norén är död, han dog i sviterna av covid 19. 

Jag beklagar verkligen att han drabbades av detta plågsamma dödliga virus, och tänker med sorg på hans närmaste som nu står kvar med den eviga tomheten. 

Men, jag hade ingen relation till Lars Norén, jag tyckte inte han verkade sympatisk, snarare arrogant och påstridig i sitt sätt att se och framställa världen. Och hans dramatik lockade mig inte, var varken folklig eller allmängiltig.

Men sorgen efter dödsbudet var landsomfattande. En kvart av SVTs nyhetssändning gick åt till utvalda personers eftermäle. Och direkt efter nyheterna, då SVT tvångslagt det som de kallar Kulturnyheterna - och jag kallar kommunistnyheterna -  för att tvinga folk att fortsätta glo. Där fortsatte omedelbart den tunga svarta SVT-sorgen länge. 

Och jag undrar, var det bara jag som inte förstod storheten, och som misstänker att ju mer vänster man var i livet, desto längre kommer SVT ägna sig åt att sörja i TV-rutan. 

Eller är jag en förment missunsam människa.

13 kommentarer:

  1. Vi har ju i närtid flera som gått bort.
    Sven Wollter, en genuin ärkekommunist och nu Lars Norén.
    Wollter ogillad pga hans politiska hyckleri Norén har jag alltid ogillat (jag vet vad andra kulturnissar tycker) för mer dysterhet har jag aldrig fått från scen.
    Allt är ju en fråga om smak och tycke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är om SVT ska avgöra hur mycket TVtid en avliden ska få. Eller om man ska ha samma tid till kända döda.

      Radera
    2. "Folkuppfostran" kallas det..

      Radera
  2. Jag skrattar sällan när jag ser komedier och jag har aldrig upplevt att en ståuppkomiker är rolig. Men Norén var fantastisk! Jag bestämde mig för många år sen att hans pjäser inte var något för mig, tills jag såg några av dem och blev frälst. I allt det svarta och kanske överdrivna, fanns mycket humor. Jag bryr mig inte om hur han var som person, det vet jag inget om, men helt klart att svenska kulturen förlorat en gigant.
    /Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina berättelse, som jag tar till mig. Den ger mig förståelse.
      Tror ändå att vi är många, många svenskar som tyvärr inte upplevt och inte sett den storheten, så min fråga kvarstår. Om SVTs väldigt långa inlägg på nyhetstid.

      Radera
  3. Nu när inte Trump är aktuell mer så måste man fylla tiden med annat trams, jag reagerade även på reportaget från Guldbaggegalan, långt reportage i nyheterna trots att galan på samma tid sändes i en annan kanal, Noren samma sak långt reportage i Nyheterna och därefter i Kulturnyheterna, som sagt det blir tråkiga Nyhetsprogram framöver på grund av att Trump inte numera har samma nyhetsvärde, korta av Nyheterna med 20 min per sändning, eljest lär nog dom flesta somna till Nyheterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen tycker jag att man kan lägga ner SVT:s nyhetsrapportering då det inte är nåt annat än folkuppfostran och propaganda. Lägg ner hela SVT/SR av samma skäl när man ändå är i farten .

      Radera
    2. I motsats till Jimmie Åkesson, vars åsikt inte har varit nedläggning av Publik Service så förstår jag dig. Men akta dig så att inte Ynkeman kommer och tar dig i örat om han har energi tillräckligt.

      Radera
    3. Naffats och Zweigbergk, ni har helt rätt. SVT och Tv 4 nyheterna är till och med sämre än Aftonbladet och expressen på att leverera riktiga nyheter med bildade analyser och begåvad uppföljning.

      Radera
    4. I motsats till Jimmie Åkesson, vars åsikt inte har varit nedläggning av Publik Service så förstår jag dig. Men akta dig så att inte Ynkeman kommer och tar dig i örat om han har energi tillräckligt.

      Radera
  4. "Lars Norén är död, han dog i sviterna av covid 19"
    Största orsaken är väl att han var gammal liksom Sven Wolter m.fl. Det är lätt att skylla på ett virus.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att public service låter som en bra idé, vi kanske borde skaffa det? ;-)

    Det är inte alltför många år sedan vi hade public service. Arne Thorén, Knut Stålberg och Alf Martin var REPORTRAR. Inte journalister eller kommentatorer. Men det var innan SVT öppnade grindarna för demonstrationståget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thorén, Ståhlberg, och Martin, kom tillbaka!

      Radera