fredag 2 mars 2018

Varför finns två exakt likadana nyhetsprogram med olika namn i två olika kanaler?

Det har jag frågat mig kväll efter kväll i många år nu. Dessutom har jag ett förslag på namnbyten: - "SnyftRapport om flyktingar" och "SnyftAktuellt om flyktingar".

 Igår fick vi se en invandrad familj boende i attraktiva Lidingö, dom hade bott i lägenheten gratis i två år, och nu vill M att familjen ska ta ansvar för sig själva som alla andra. Medan MP tycker att det är olagligt att vräka familjen eftersom det är omöjligt för familjen att hitta nåt nytt boende i Lidingö. Dvs, exakt lika omöjligt som för vilken annan svensk familj. 

Medan de två "nyhets"-programmen lider med dagens flyktingar, vill jag påminna om söndagens val i Italien. 

Partiaktivister i Liga Nord med budskapet ”italienare först”, vill bilda regering med Berlusconis Forza Italia. 






Men, men, Italien tillhör gammelEuropa och kommer dessvärre säkert att lyda och följa Frankrike, Tyskland och Nederländerna. 

Däremot bekräftar italienska vänner att det  råder samma hopplöshet över det politiska läget och hur Europa dumpats, där som här, så låt oss hoppas av hela hjärtat att Italien är modiga nog att säga NO till krossad välfärd och fler "välfärdsflyktingar".





4 kommentarer:

  1. De säger det ju rakt ut då Rapport slutar: "Vi påminner om Aktuellt!"

    SvaraRadera
  2. I morgon är det en viktig dag för många i syd/mitt Europa.
    I Italien val (på nytt)och det ser ut att bli Forza Italia/Liga Nord,som kommer att segra. Den gamle Berlosconi har man dammat av,och gett en nu hårlook.
    I Schweiz går de till val om radio/TV-avgiften skall bli frivillig,eller avskaffas framöver.
    M.a.o. avskaffa nuvarande monopolet,som liksom i Absurdistan dagligen sänder vinklade nyheter, till befolkningen.

    SvaraRadera
  3. Syltryggarnas nyheter är rikligt flödande i dumburkens silhuett.
    9 september

    SvaraRadera
  4. Om jag inte missminner mig, sändes Aktuellt och Rapport samtidigt i början för länge sedan. Sen börjades det ifrågasätta varför det sändes 2 likadana nyhetsprogram samtidigt. För att inte behöva avskeda ett å så kompetent nyhetsteam, ändrade man sändningstiderna. Spara pengar går bara inte när det gäller statlig verksamhet.
    Hur gick det nu med ordspråket: för många kockar osv?

    SvaraRadera