tisdag 28 mars 2017

Heja Norge! Heja norsk media!

Spiken i kistan för Muslimska Råd Norge, när dom väljer att fronta med den enda kvinnan i ledningen - bakom en niqab. Hela Norge reagerar med skandalsvarta rubriker idag.


VG skriverIslamsk Råd Norge har anställt Leyla Hasic till att leda kommunikationsarbetet och it-verksamheten. 

Hasic är den enda kvinnan i organisationens stab. Till skillnad från sina manliga kollegor, är hon gömd bakom en heltäckande slöja.
Kommunikation? Det har kanske sina komiska aspekter, nästan som en sketch av den brittiska humorgruppen Monty Python.

Vi hoppas att majoriteten av moskéerna och de som är anslutna till Islamsk Råd Norge lägger hård press på den mansdominerade ledningen för att få dem att förstå vilket land och århundrade de befinner sig i.

Vi behöver väl inte upprepa argumenten mot niqab, det är en barbarisk idé att tvinga kvinnor att gömma sig från mäns åsyn, det signalerar den totala avsaknaden av hövlighet och öppenhet att inte vilja möta sin omgivning med sitt ansikte. Det bidrar ytterligare till den anonymisering av offentligheten, som dessvärre har varit ett drag hos sekteriska grupper de senaste åren.

I det här fallet är det inte niqaben och det den representerar i sig,  som er det värsta, utan det helt medvetna valet Islamsk Råd Norge gör med valet av Hasic. Genom att dölja den enda kvinnan i staben bakom ett heltäckande tält visar organisationen ett stort förakt för allt arbete som gjorts dom senaste åren för att skapa förståelse, dialog, och respekt mellan norska muslimer och det norska samhället.

10 kommentarer:

  1. Häromdagen stod jag i kön på en ICA-butik. Framför mig stod en kvinna i slöja, trodde jag. När hon vände sig mot mig såg jag bara lite av hennes ögon, hon hade en heltäckande slöja. Det kändes helt overkligt. Framme i kassan sa jag till expediten att jag kanske ska ta en gammal toppeluva och klippa hål för ögonen och dra den över ansiktet nästa gång jag ska handla. När jag idag cyklade utanför samma affär mötte jag en kvinna med heltäckande slöja. Men det var svårt att se om det var samma, för det var en annan färg på slöjan. Tiden är ur led.

    SvaraRadera
  2. Det kan lika gärna va en man, rånare. Strongt dock av norsk media, skulle aldrig hända här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja Norge! Goe gutter og jenter og fy för svenske pk-ister.

      Radera
  3. Jag tror att det är en man bakom gardinen!
    Hans namn är nog Alibabba Muslim Muslim.
    Gubben

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är bra att muslimer genom sin klädsel tydligt visar att de är muslimer. Då kan man lätt identifiera dem och hålla sig så långt borta från dem som möjligt, och ignorera dem om de ändå kommer för nära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore bättre om dom höll sig in i helvetes långt borta från oss. Blodsven

      Radera
    2. Det håller jag ju med om, men nu är det för tillfället som det är!

      Radera
  5. Mycket riktigt som påpekats är varken niqab eller hijab Mohammeds tänk utan visar hur reformerta Islams utövare är

    SvaraRadera
  6. Oförskämt att klä sig som rånare och skrämma våra barn. Sjuder av ilska när jag ser dessa spöken för dom vill provocera oss med
    sin s.k. religion. Varför är dom här egentligen? Vi får en massa problem som vi aldrig tidigare handskats med. Sen koster det miljarder att bidra till Sveriges förfall. Var finns logiken?
    Det är inte dom smartaste som kommit. Invandrade analfabeter befinner sig på en annan planet och agerar efter det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, och dom som ännu inte fattat, kommer att få en chock.

      Radera