måndag 6 juni 2016

Kungafamiljen, Skansen, Urban Ahlin. Kleerup, Janne Schaffer, Dregen och Conny Blom gjorde min nationaldag.

Den bästa nationaldagen på trettio år! Det har hänt nåt - jag är modern igen, inne, trendig! 

Först på nyheterna möte jag glada fotbollsspelare som tror att framtiden är att tala svenska och hälsa artigt på varandra. Så kommer lyckliga, tacksamma, glada och stolta (wow!) nya svenska medborgare. Sen världens vackraste kungafamilj, och Urban Ahlin på Skansen, en talman som sa alla de svenskaste gudomligaste ord som jag suktat efter som ett läskpapper i Sahara - han lät precis som Jimmie Åkesson.

 Gör Urban Sahlin till S-ledare och jag ska bli socialdemokrat, på riktigt. 

Sist på Skansen kom Kleerup, Dregen och Conny Blom med Pughans gamla hit, "Låt oss alla ta i", och det var då jag pushade volymen till max, flög upp så Björn vaknade i soffan, och  dundrade med armarna boxande i luften,  i "Dom säger att för varenda natt som går blir världen sämre. Och då säger jag att de´e´väl bra för då kan vi göra bättre 

Varenda land som inte man har skådat har man skövlat. Och då säger jag att de´e´inte bra för det känns som sot i ögat. Så om vi alla tar i i iOm vi alla tar i i iOm vi alla tar. 

Och om det finns lite stolthet kvar. Finns det också hopp om bättring."






4 kommentarer:

  1. Ahlin är en god talare i en annan division än Löfven. Kanske rent av bättre än Åkesson, som talare. Fast Åkesson kan skilja på stat, nation och nationalitet vilket väldigt få verkar kunna nuförtiden. Medborgarskap och nationalitet är inte samma sak, i vart fall inte etymologiskt. Det kommer från latinets nātĭō som har att göra med födsel, avkomma, stam, ras och folk.

    Nation betecknar ett kollektiv av människor som förenas av ursprung, språk, kultur och i förekommande fall religion. Sverige är en stat men också ett land och ett [konunga]rike. De är ibland utbytbara men inte alltid. Sverige var tidigare en nationalstat men med det senaste kvartsseklets ohämmade invandring som berikat oss med upp till 28% av utrikes ursprung, för närvarande, är det högst osäkert om det fortfarande gäller.

    SvaraRadera
  2. Ahlin?
    Washington 2008.
    Gillar du sådana killar, Carina.
    Ja, tack och lov, i det avseendet ligger jag i lä...
    Jungman Jansson

    SvaraRadera
  3. 1983 fick vi lova att fira Sveriges nationaldag.
    Innan dess sade sossarna stenhårt NEJ till att folket skulle få ynnesten att fira sin nationaldag.Sossarnas förtryckarmentalitet är starkt förankrat i deras partistyrelse.
    Nu firar vi, med glädje,förhoppningsvis.

    SvaraRadera
  4. Håller med om att Ahlin ger ett mer sympatiskt och kompetent intryck än de flesta sossar gör, MEN ... han är ändock SOSSE! NÄVVÖRR att jag litar på en sån!!!

    SvaraRadera