söndag 25 januari 2015

I huvet på en som ger till tiggare.

 När jag kom bilande till parkeringen i centrum igår, stod en man med hasande gång, krycka, och en pappmugg som han hytte mot mig mitt i vägen. Samtidigt pekade
han
 ut en P-plats åt mig. Jag ignorerade honom, och körde in på en annan ruta, en bit därifrån. Mycket plötsligt dök samme tiggare upp intill min bildörr, och viftade vilt med sin pappmugg mot mitt ansikte. Jag kände mig otroligt provocerad, och blev asförbannad, när jag jag insåg hur min rumsliga frihet beskurits. Då tog dåren tag i min bildörr och öppnade, varpå mitt tålamod tog fullständigt slut. Jag flög ut och sa "GÅ HÄRIFRÅN - OCH LÅÅÅÅT MIG VARA IFRED!!". Sen låste jag bilen och gick och handlade. Tror ni inte att när jag kom tillbaka, hasar tiggaren emot mig med käpp och kopp i högsta hugg?!  Hade han inte lämnat mig där och då hade jag ringt efter polisen. 

Jag vill inte ha mitt liv såhär. 

Läste sen om att tiggarnas allt aggressivare framtoning växer i takt med vår svenskt lama mesighet, så nu står de vid återvinningarna och sliter tomflaskpåsarna ur händerna på oss. Kräver sen betalning när de glassorterat "åt oss". 

Mitt i all denna irritation sprang jag på bloggarinnan Mona nedan, och det verkar som om jag äntligen har hittat en av dom. En PK, som har godhets- och guldstjärneambitioner, trots att hon har råkat ut för det som hon själv inte vill tro på:

-"Jag är en sån typ som alltid ger tiggare pengar, om jag har kontanter. Tycker att man ska hjälpa om man kan. Och så har jag varit noga med att se dom i ögonen. För mig är det viktigt.
Det har varit mycket skriverier i tidningarna här i Stockholm huruvida dessa tiggare är organiserade kriminella, eller inte. Jag har valt att tro att det är människor i nöd.
Samtidigt är jag extremt fördomsfull. Och ganska dum i huvudet mellan varven.
I våras blev jag bestulen på min mobil. Den låg i ett sådant där mobilfodral där jag hade alla mina kreditkort och pengar. Jag satt på en uteservering och två tiggare kom fram. De kollrade bort mig med sitt prat, samtidigt som de stal fodralet. Jag blev skitförbannad och jefligt besviken.
Plötsligt en dag så började det sitta tiggare utanför vårt lilla Dyr-Ica. Jag var fortfarande skitförbannad och bestämde mig för att dra alla tiggare över en kam. Tyckte att det var banditer hela bunten. Varje gång jag gick in där så önskade jag att jag hade en lapp där det på romani stod: ”Om inte dina kompisar hade stulit min mobil och mina pengar så hade du kunnat få pengar av mig!”

Så omoget barnslig var jag.
Veckorna gick och en dag när talibanen följde med in på Dyr-ICA så säger hon:
”Mamma, ska du inte ge henne lite pengar?”
”Nä, jag är fortfarande skitarg för att dom stal min telefon.”
”Men, hon kan väl inte hjälpa om nån annan gjort det?”
Och där vaknade den fördomsfulla överklass-wannabe-kärringen.
”Du, det har du faktiskt rätt i. Jag ska sluta att vara arg nu. Vad bra att du påminde mig.”
Så jag har fortsatt att ge pengar.
I förra veckan skulle jag åka till återvinningen med tre stora kassar fulla med barnskor. Stövlar och gympadojor i alla möjliga storlekar i mycket bra kondition. När jag sätter mig i bilen kommer jag på att det är smartare att ge dom till kvinnan som brukar sitta utanför Dyr-Ica. Har ju hört och läst många historier om hur himla glada de blir. Åker ned, kliver ur bilen, går fram med kassarna samtidigt som jag ler vänligt.
När hon förstår att påsarna är till henne så skakar hon på huvudet och säger:
”Money”
Jag blev helt jefla paff och fick inte ur mig ett ord. Satte in påsarna i bilen igen och drog till återvinningsstationen.
Kommer till jobbet nästa dag och berättar för 23-åringen. Hon har en egen upplevelse som inträffade för två veckor sedan. Hon står utanför en mataffär när hon ser en kvinna och en liten flicka gå fram till en tiggare. De överlämnar mat som de just handlat inne i affären. Tiggaren tackar jättemycket och kvinnan med barnet går därifrån.
Då reser sig tiggaren, går fram till soptunnan och slänger det hon fick.
Det är alltså bara hard core cash som gäller.
Och jag måste nog jobba lite hårdare med mina fördomar framöver känner jag."

14 kommentarer:

  1. Inte undra på att vi inte blir av med tiggarna. Folk är så himla naiv och tror att dom gör något bra när dom skänker saker och pengar. Såg en ung mamma med två små barn som fick springa fram till en tiggare och ge pengar. Barnen sprang tillbaka till mamman och alla tre såg strålande glada och STOLTA ut!!!
    Anna

    SvaraRadera
  2. Läget börjar hårdna.Vi blir alltmer trängda av dessa invadöriska löss och detta med våra politiker och våra myndigheters goda minne.
    Jag har källsortering i sophus där jag bor men inne i centalorten där jag handlar ligger det en sk,sorterande sopstation .När jag passerat förbi de senaste dagarna har jag sett en man i 35-40 års ålder med ett utseende som förr om åren associerades med gnisslande fioler och Mustalainen. Däremot så ser jag inga sopkastare längre där,i detta hans nya kungarike där han får lov att trakassera äldre svenskar och unga mödrar med barnvagnar.
    "Vart blev ni av ljuva drömmar om ett lyckligare liv" får nog bli svenska folkets nya kampsång och stridsmotto.Nu förstår jag varför denna sopstation ligger öde !!Svenskar ,vi går mot Ragnarök och Apokalyps.Vi skall utraderas från jordens yta,det står helt klart.Det har hänt andra framstående kulturfolk så detta är ingen isolerad företeelse.Men dessa numera försvunna folk fick i alla fall lyfta sina svärd och slåss mot den onde fienden och dö en död med heder.Vi avväpnade fårafittor som en gång var ett i våra egna ögon ett okuvligt folk,står oss slätt mot förrädarna inom våra egna led.Allt vi kan göra är att skuggboxas mot överlöparna som sålt ut oss ,våra barn och barnbarn till antikrist!
    Sista bastionerna i form av intervenerade sopstationer faller snart och ingen har längre några sopor att lämna där,eftersom ingen längre har något att äta,som sedan med sina emballage blir till sopor för att kastas :Tänk att bli så förkastade av sina egna ,valda folkrepresentanter.att vi inte längre kan gå fredade på de gator som byggts upp av våra skattepengar,att vi inte längre får ha den självklara rätten att hålla rent omkring oss!En gång hade vi en stor skald som hette Gustav Fröding.Han skrev ochså om fioler och svikande kärlek.
    Med det var en helt annan sång han skrev med ett helt annat innehåll och en helt annan tid.
    "Jag köpte min kärlek för pengar,något annat stod inte att få,sjung vackert ni skorrande strängar,sjung vackert om kärlek ändå."
    Våra gamla utslitna fioler de skorrar men de gnisslar inte förräderiets höga visa.Vårt utsatta läge representeras av sopstationer som tagits över av främmande makt.Då får vi lämna vårt avfall på gator och torg ,så att till sist får även de som vadar omkring i skiten inse vad de gjort i sin naivitet,sitt eget folk!
    Men som sagt var,medan de kommer till sans om sina brott mot oss,så sjung vackert ni skorrande strängar ,sjung vackert om Sverige ändå!!
    Katinka Glahd.

    SvaraRadera
  3. Läget börjar hårdna.Vi blir alltmer trängda av dessa invadöriska löss och detta med våra politiker och våra myndigheters goda minne.
    Jag har källsortering i sophus där jag bor men inne i centalorten där jag handlar ligger det en sk,sorterande sopstation .När jag passerat förbi de senaste dagarna har jag sett en man i 35-40 års ålder med ett utseende som förr om åren associerades med gnisslande fioler och Mustalainen. Däremot så ser jag inga sopkastare längre där,i detta hans nya kungarike där han får lov att trakassera äldre svenskar och unga mödrar med barnvagnar.
    "Vart blev ni av ljuva drömmar om ett lyckligare liv" får nog bli svenska folkets nya kampsång och stridsmotto.Nu förstår jag varför denna sopstation ligger öde !!Svenskar ,vi går mot Ragnarök och Apokalyps.Vi skall utraderas från jordens yta,det står helt klart.Det har hänt andra framstående kulturfolk så detta är ingen isolerad företeelse.Men dessa numera försvunna folk fick i alla fall lyfta sina svärd och slåss mot den onde fienden och dö en död med heder.Vi avväpnade fårafittor som en gång var ett i våra egna ögon ett okuvligt folk,står oss slätt mot förrädarna inom våra egna led.Allt vi kan göra är att skuggboxas mot överlöparna som sålt ut oss ,våra barn och barnbarn till antikrist!
    Sista bastionerna i form av intervenerade sopstationer faller snart och ingen har längre några sopor att lämna där,eftersom ingen längre har något att äta,som sedan med sina emballage blir till sopor för att kastas :Tänk att bli så förkastade av sina egna ,valda folkrepresentanter.att vi inte längre kan gå fredade på de gator som byggts upp av våra skattepengar,att vi inte längre får ha den självklara rätten att hålla rent omkring oss!En gång hade vi en stor skald som hette Gustav Fröding.Han skrev ochså om fioler och svikande kärlek.
    Med det var en helt annan sång han skrev med ett helt annat innehåll och en helt annan tid.
    "Jag köpte min kärlek för pengar,något annat stod inte att få,sjung vackert ni skorrande strängar,sjung vackert om kärlek ändå."
    Våra gamla utslitna fioler de skorrar men de gnisslar inte förräderiets höga visa.Vårt utsatta läge representeras av sopstationer som tagits över av främmande makt.Då får vi lämna vårt avfall på gator och torg ,så att till sist får även de som vadar omkring i skiten inse vad de gjort i sin naivitet,sitt eget folk!
    Men som sagt var,medan de kommer till sans om sina brott mot oss,så sjung vackert ni skorrande strängar ,sjung vackert om Sverige ändå!!
    Katinka Glahd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett försynt tips. Tryck bara EN gång på "Publicera". Även om inlägget inte syns direkt så finns det ändå där..
      Gör "Refresh/uppdatera" så syns det...

      Radera
  4. I fredags var det 2 tiggare vid varje butiksdörr, en på båda sidorna av dörren hos oss i köpcentrum.
    Såg också en tiggande afrikaan, så marknaden måste vara lukrativ.

    SvaraRadera
  5. Och snart får vi tusentals tiggare från Norge....!!
    Stefan H

    SvaraRadera
  6. Bra att de blir fler och aggresivare, helst också i de fiiina områdena. Svensken är fredsskadad och behöver mycket stimulans innan det tränger in. När de övergoda måste löpa gatlopp till affären kommer det inte dröja länge innan vi får det tiggeriförbud som vi borde haft hela tiden.

    SvaraRadera
  7. Är det någon som vet om det sitter tiggare utanför riksdagen? om det nu inte gör det så kan man undra varför. Jag skulle gärna se att det sitter en hel klan utanför denna byggnad och tigger arslet av sig. Man kanske skulle åka dit själv och sätta sig med en mugg.

    SvaraRadera
  8. Bra idé Tina! Men tiggarna har kanske insett, att bara just där håller folk hårt i sina/våra slantar.

    SvaraRadera
  9. Ja, de är ju inte dumma, våra kära tiggare. Dessutom kan det vara dumt att provocera fram tiggeriförbud. För det hade det nog blivit till slut, om våra politiker hade behövt trampa i det.

    SvaraRadera
  10. En rumänsk borgmästare tigger nu en buss till skolbarnen. Vill att Sverige ska skänka. Inget slut på allt som vårt sjunkande skepp ska bidra med.
    Fattigsvenskarna får inget tack vare korkade,imbecilla,svenskhatande
    och bukstinna politiker.

    SvaraRadera
  11. Kanske cancerläkarna i Sverige kan börja tigga om mer pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cancerläkarna har gjort rätt för sig och bör tilldelas så mycket pengar det bara går. För 20 år sedan räddade dom mitt liv och jag skänker en summa varje år.
      Alla kommer någon gång att möta cancer antingen hos en anhörig eller hos sig själv. Var inte rädda, många blir botade
      även svårare fall.

      Fortsätter pensionerna neråt får de rumänska konkurrens av fattigsvenskarna.

      Radera