torsdag 29 januari 2015

Diskmaskinen - om den bråkas det.

Vem ställer rätt eller fel, vems tur är det att tömma, var är besticken....älsklingskoppen....? Alltid i diskmaskinen. 

Min maskin brann upp en kväll i augusti, och när jag stod med tumstocken i ena handen och mobilen i andra, beredd att genast ersätta den gamla med en ny, så kom den där glödlampan ni vet, med ett ¤BLING¤. - Behöver jag ens en? Omprövning av antika tankar - så  jag testade att leva utan! Det bästa jag har gjort. Istället för att skjuta upp disken till en annan gång, gör jag den meddetsamma- swissssccchhh bara, och så är den diskad, torkad och inställd i skåpen. Och när vi är riktigt många, då diskar vi samtidigt som vi umgås - fantastiskt, rent av terapeutiskt. Som förr i tiden när vi inte alltid hade bråttom.

Så, när jag läste om det här paret, som ständigt argumenterar om vem som fyller diskmaskinen bäst, ler jag bara. 

Efter att experterna dömt mannens diskfyllning som absolut smartast och proffsigast, erkände hustrun sig besegrad: -"Nu när min mans överlägsenhet när det gäller diskmaskinen har bekräftats, så är det med glädje och varm hand som jag överlämnar disken helt åt honom." 

Även när man vinner kan man förlora.

8 kommentarer:

  1. Jag har ingen maskin, men jag har ändå problemet med att jag skjuter upp diskningen. Sen går det till en viss gräns och jag blir galen och drar ett 2,5-timmes projekt och fixar ALLT.

    Jag har svårt att få rent vissa saker - det går liksom inte att hålla samma temperatur som i en maskin. Får ibland problem med att bestick känns feta och det är svårt att få glas att se rena ut.

    Tar gärna en länk på det du skrev om här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt tips: Hett vatten, bra diskmedel och att torka meddetsamma med ren handduk! Här kommer länken om "kriget" http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2930531/Dishwasher-Wars-causes-rows-whos-best-stacking-dishwasher-couple-agreed-judged-expert-knows-cunning-trick.html

      Radera
  2. Jag skulle aldrig orka med att leva utan min diskmaskin...inte med två ungar och en gobbe som aldrig "återanvänder" ett glas. För en gångs skull håller jag med "experterna"...killens placering av disken är helt klart bäst. Han gör ju som jag så....tja, så är det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror de flesta killar är bättre på att ladda diskmaskinen, än att diska. Men så är jag också full av fördomar!!

      Radera
  3. När min gick sönder åkte den ut och slipper nu den dödstrista sysslan att tömma den. Sen ljudet också som inte precis är ljuv musik.

    SvaraRadera
  4. Diskmaskinproblem är lyxproblem.Om var å en diskar efter sig är problemet löst.Finns värre saker här i livet att oja sig över.

    SvaraRadera
  5. Ju äldre jag blir ju mer inser jag att det var jag som drog högsta vinsten när jag "hittade" min man. Han handlar, lagar mat, diskar, dammsuger, mm. Men jag stryker hans skjortor.

    SvaraRadera
  6. Grattis Helene! Vi är bra på olika saker - det är mitt mantra!

    SvaraRadera